Tillgängliga kurser i dans

Jazzdans / Commercial Jazz

Med rötter från 30-talet är jazzdansen nu mer aktuell än någonsin. Det är grunden till de mesta av den dans vi ser på bland annat TV och i musikaler. Stilen kännetecknas av långa linjer, rytmiska steg, hopp och piruetter. Vi blandar teknik och styrketräning med koreografier till kända låtar och låter dansglädjen vara i fokus. Vi har kurser för både nybörjare, avancerade och för vuxna!

Klädsel: Bekväma träningskläder med eller utan skor.

Vi erbjuder även två kurser i jazzdans för vuxna!

AdobeStock_300329959_edited.jpg
AdobeStock_412387446_edited.jpg

Showdanslek

Showdanslek vänder sig till våra lite
yngre elever, i åldern 4-6 år. På ett lekfullt sätt med mycket rörelse och dansglädje tränar och övar barnen musikalitet, improvisation, koordination, koncentration, styrka, balans och att vara i grupp.

Klädsel: Träningskläder

Streetdance / Streetjazz / Hip hop

Street dance är ett samlingsnamn för de nutida dansstilar som skapas i takt med hiphopens utveckling. Där hittar vi dansstilar som hip-hop, house, locking, popping, breaking. Dansstilar med starka uttryck och mycket attityd och du dansar till cool hip-hop och funk musik. Stilen är väldigt personlig och varierar mycket mellan olika lärare. Streetjazz är en kombination mellan Streetdance och Jazzdans.

Klädsel: Träningskläder (gärna stora för att lättare få till street-känslan)  och gympaskor.

Hiphop dance.png
Break dance.png

Breakdance

Breaking är en dansstil med mycket koordination, kondition, styrka och akrobatik. Du får lära dig olika powermoves som toprocks, spin moves, sixstep, windmill och freezes.
I breaking focuserar man mycket på sin egen utveckling.

Modern

Modern dans är en fysisk dansform med mycket stora, svepande rörelser som kombineras med snabba kontraster. Det ingår stora hopp och snurrar men man jobbar även liggande med hela kroppen mot golvet ibland. Det sistnämnda kallas för Floorwork. Improvisation och skapande ingår i kursen. Man dansar ofta barfota och musiken är varierad.

free-photo-of-woman-dancing-at-dusk.jpeg
iStock-1347116489.jpg

Seniordans

Styrka och balans är helt avgörande för att hålla sig rörlig och frisk på äldre dagar. Därför har vi tagit fram en kurs för 60+ år där vi fokuserar på balans, styrka och koordination. Vi kombinerar detta med roliga och varierande koreografier inom stilen jazzdans. Inga förkunskaper krävs.