Annika Hansson Stor.png

Annika S. Hansson

Grundare

1990 startade Annika dans och teater skolan som idag är Värmdö Scenskola. Hon tilldelades då också Värmdö Kommuns Kulturstipendium.

Annika utbildades vid Stora Teatern i Göteborg för legendariska Mila Gardemeister. Vidare för koreografen Claude Marchant. Fortsatt dansutbildning vid L´Opera de Nantes och Balettakademin i Stockholm. Med Carina Ari-stipendiet studerade hon även i Paris för Matt Mattox. Kompletterande utbildning vid Teaterhögskolan i Malmö och Stockholm samt vid Danshögskolan i Stockholm.

Annika har sedan1978 varit engagerad främst som dansare, men också som skådespelare , koreograf, koreografassistent i ett stort antal produktioner vid Stockholms Privatteatrar, Riksteatern , Parkteatern , SVT , SF , Hamburger Börs , Scandinavium Gbg , turné med Nils Landgren and the Cosmic Beavers EMA - Telstar.

Bland filmmeriter står Annikas insats, som "Rump-Nisse", i Ronja Rövardotter högt.

Koreograf i Sound of Music 1995 på Göta Lejon Sthlm.