Helene Durietz.JPG

Helene Du Rietz

Sånglärare

Sånglärare, sångerska och körledare.

Helene håller precis på att släppa sitt andra album ”Dedication” och jobbar som professionell sångerska inom world, jazz, gospel och blues genrerna förutom att undervisa.

Utbildad inom körledning, musikarrangering och improvisationsmusik på bland annat Uppsala Universitet, gospel på Kulturama och svensk folkmusik på Malungs Follkhögskola och Kungliga Musikhögskolan.

Arbetat sedan 1992 som körledare, musikpedagog, sång och musiklärare bl.a i Gustaf Vasa Församling, Folkuniversitetet, Upplands Väsby Musikskola, Farsta Gymnasium.

Helene ger regelbundet konserter med eget jazzband bluesbandet ”Women in The House” , folksångsgruppen ”Triola” och ”Helene Du Rietz Ethnic Jazz Collective”,

Helene sjunger och undervisar i allt från soul, pop, R&B, jazz, gospel, visor, svensk folksång, gospel till körsång och improvisation. Hon skriver och producerar egen musik, har arbetat med flera musikaliska projekt bl.a. musiken till musiksagan ”Kattflickan” och driver även sin egen Sångakademi för vuxna inne i Stockholm City.